Vedtægter

Forsalg til vedtægtsændringer ved generalforsamlingen den 11. marts 2025

Vedtægter for Svinø Borgerforening

§1 Foreningens navn er Svinø Borgerforening. Adressen er den til enhver tid

værende formands adresse. Foreningen dækker området mellem Svinøvej nr.

85 og Avnøvej nr. 22 med tilstødende sideveje.

 

§ 2. Svinø Borgerforenings formål er:

1. at varetage områdets interesser i forhold til offentlige myndigheder og

andre interesseorganisationer og dermed bidrage til at skabe et

velfungerende lokalområde med god livskvalitet.

2. alene eller i samarbejde med andre at afvikle arrangementer og udføre

opgaver til gavn for lokalområdet.

 

§ 3. Svinø Borgerforening varetages af en bestyrelse bestående af 7

medlemmer og 2 suppleanter, som vælges på generalforsamlingen.

I lige årstal vælges formand og 2 bestyrelsesmedlemmer for to år.

I ulige årstal vælges kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer for to år.

Suppleanterne vælges for et år.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og sekretær.

Desuden kan den nedsætte relevante udvalg med medlemmer i eller uden for

bestyrelsen.

Bestyrelsen mødes mindst fire gange årligt og er beslutningsdygtig når

mindst halvdelen er til stede.

Bestyrelsen skal føre beslutningsreferat samt udsende nyhedsbreve efter

behov. Oplysninger til borgerne lægges løbende ind på borgerforeningens

hjemmeside, svinøweb.dk.

 

§ 4. Bestyrelsens årsregnskab revideres af 1 revisor. Revisoren vælges for et

år. Der vælges endvidere en revisorsuppleant for et år.

 

§ 5. Møde-/ taleret har alle personer, der er fastboende på Svinø. Ved

fastboende forstås personer med folkeregisteradresse i foreningensdækningsområde. Stemmeret har alle myndige personer, der er fastboende

på Svinø. Disse personer er desuden valgbare til bestyrelse eller som revisor.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

 

§ 6. Generalforsamlingen afholdes i årets første kvartal og indkaldes med

minimum 14 dages varsel. Dagsorden ifølge vedtægter.

Forslag skal være formanden i hænde senest syv dage før

generalforsamlingen. Anonyme forslag behandles ikke.

Generalforsamlingens dagsorden er:

1. Valg af dirigent

2. Valg af 2 stemmetællere

3. Formandens beretning

4. Fremlæggelse af revideret regnskab

5. Indkomne forslag

6. Valg

Formand for to år (lige år)

2 bestyrelsesmedlemmer for to år (lige år)

Kasserer for to år (ulige år)

3 bestyrelsesmedlemmer for to år (ulige år)

2 suppleanter for et år

1 revisor for et år

1 revisorsuppleant for et år

 

§ 7. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder

anledning dertil eller hvis 20 fastboende, myndige borgere på Svinø indgiver

skriftlig begæring herom med angivelse af de emner, der ønskes behandlet.

Andre emner kan ikke behandles.

 

§ 8. Foreningen forpligtes ved underskrift af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf

den ene skal være formanden eller næstformanden. Foreslås ændret til:

tegnes af formanden og kassereren.

 

§ 9. Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den til foreningen til

enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller

bestyrelse nogen personlig hæftelse.

 

§ 10. Beslutning om opløsning af foreningen kan kun træffes på 2 på

hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 1 måneds mellemrum.

Opløsning af foreningen skal vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer

på den 1. generalforsamling og simpelt flertal på den 2. generalforsamling.

Ved eventuelt økonomisk overskud udarbejder bestyrelsen et forslag til

fordeling af dette.

Nærværende vedtægter er vedtaget på den stiftende generalforsamling den

24. maj 2007, revideret på generalforsamlingen den 31. marts 2009,

generalforsamlingen den 17. marts 2011 samt på generalforsamlingen 27.

marts 2014 samt på generalforsamlingen 28.september 2021

 

Når du klikker på nedenstående link kommer du til de seneste vedtægter for Borgerforeningen som PDFfil:

https://cms6940.sfstatic.io/upload_dir/templates/forslag-til-aendring-af-vedtaegter-21.docx